Kunstwerk van Maartje Blans

In gesprek met Maartje Blans

Al van jongs af aan was het de tastbare kant van het kunstenaarschap die een grote aantrekkingskracht had op kunstenares Maartje Blans. De thema’s verstilling, kwetsbaarheid en vergankelijkheid geven haar kunstwerken een herkenbare gelaagdheid. Vijfeneenhalf jaar lang woonde ze in Beijing waar ze haar werk in een Chinese context kon plaatsen. We spraken met Maartje over haar fascinatie voor de natuur, haar werkwijze en de manier waarop China haar zowel op professioneel als persoonlijk vlak wist te verrijken.

Wilde je altijd al kunstenares worden?
“Van jongs af aan had ik al een grote interesse in kunst. Op zeventienjarige leeftijd ben ik naar de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten gegaan. Ik heb daar de docentenopleiding gevolgd. De stap naar het vrije kunstenaarschap voelde toen nog te groot. Na het afronden van mijn opleiding ben ik naar New York verhuisd, om daar beeldende kunst en theatervormgeving te studeren en mijn Master in Fine Arts titel te behalen. Na een aantal jaar te hebben gewerkt als theatervormgeefster en docent beeldende kunst op een middelbare school, merkte ik dat ik de complete focus op het beeldende kunstenaarschap miste. Ik verhuisde voor vijfeneenhalf jaar naar China om als kunstenares te werken aan diverse opdrachten en tentoonstellingen. Inmiddels werk ik bijna vier jaar vanuit mijn atelier in Haarlem als kunstenaar.”

Hoe zou je jouw werk omschrijven?
“Ik krijg van andere mensen vaak terug dat mijn kunstwerken een bepaalde rust uitstralen. Een soort verstilling. De één kan dat vinden in de lijn, de ander in de schaduwwerking en weer iemand anders ziet het in het landschap. Juist in deze tijd waarin we als maatschappij heel druk zijn, zie ik het als een compliment dat mijn werk dit effect heeft op mensen. Ik zie schoonheid in vergankelijkheid. Ik laat me dan ook inspireren door de natuur en door mensfiguren die kwetsbaar, maar tegelijkertijd heel krachtig zijn. Binnen mijn werk speel ik met thema’s als vergankelijkheid, kwetsbaarheid, rust, leegte en verstilling. Ook is de wijze waarop het licht op de kunstwerken valt van grote invloed.”

Kun je wat vertellen over jouw werkwijze?
“Ik krijg vaak ’s nachts een idee dat betrekking heeft op vorm en lijn. Ik kan het dan echt voor me zien. Vervolgens werk ik het idee uit in mijn atelier. Op dat moment vergeet ik alles, bestaan er geen regels en ben ik in staat om volledig op te gaan in het materiaal en in wat er ontstaat. Ik laat me dan leiden door mijn gevoel. Vervolgens zorg ik dat ik weer afstand neem om er rationeel naar te kijken. Klopt dat wat ik heb gemaakt? Alhoewel ik mezelf niet zie als een rationele kunstenaar, zorg ik er wel voor dat ik altijd een stap terugzet om op een verstandelijke manier op mijn werk terug te kijken.

Het hele interview lezen?
Benieuwd naar de rest van het artikel? Vraag dan hier onze gratis Stijlgids aan en lees de rest van ons interview met Maartje Blans.

ANDERE KUNSTENAARS BEKIJKEN?